Diat katsottavaksi yhdessä tai yksin
Osaamisvaatimukset
- Taulukkolaskennan peruskäsitteet
- Muokkaaminen
- Yksinkertaisen laskukaavan tekeminen
Arviointi
Ohjelmointi on osa matematiikan oppiaineen sisältöä ja se vaikuttaa päättöarviontiin. Tee siis ohjelmointiosuus huolella.
Arvioitavia taitoja ovat:
T9 Opastaa oppilasta soveltamaan tieto- ja viestintäteknologiaa matematiikan opiskelussa sekä ongelmien ratkaisemisessa. (Tieto- ja viestintäteknologian käyttö)
Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet: Oppilas soveltaa tarkoituksenmukaista teknologiaa matematiikan opiskelussa ja ongelmia ratkaistaessa.
Arvosanan viisi oppilas tutustuu matematiikan oppimista tukevaan ohjelmistoon ja käyttää sitä ohjatusti.
Arvosanan seitsemän oppilas käyttää sopivaa ohjelmistoa omien tuotosten laatimiseen ja matematiikan opiskeluun.
Arvosanan kahdeksan oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa matemaattisten ongelmien tarkastelemiseen ja ratkaisemiseen.
Arvosanan yhdeksän oppilas soveltaa ja yhdistää tietoja viestintäteknologiaa tutkivassa työskentelyssä.
T13 Tukea oppilasta laajentamaan ymmärrystään prosenttilaskennasta. (Prosentin käsite ja prosenttilaskenta)
Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet: Oppilas ymmärtää prosentin ja prosenttiyksikön käsitteet ja kertoo niiden käytöstä eri tilanteissa. Hän laskee prosenttiosuuden, prosenttiluvun osoittaman määrän
Arvosanan viisi oppilas selittää, päättelee tai laskee prosenttiosuuden ja prosenttiluvun osoittaman määrän.
Arvosanan seitsemän oppilas laskee prosenttiosuuden, prosenttiluvun osoittaman määrän kokonaisuudesta sekä muutoksen suuruuden ja muutoksen prosentteina.
Arvosanan kahdeksan oppilas osaa käyttää prosenttilaskennan eri menetelmiä. Oppilas ymmärtää prosentin ja prosenttiyksikön välisen eron.
Arvosanan yhdeksän oppilas tekee suhteellista vertailua ja hyödyntää prosenttilaskentaa eri tilanteissa
T20 Ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen. (Algoritminen ajattelu ja ohjelmointitaidot)
Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet: Oppilas ymmärtää algoritmisen ajattelun periaatteita. Hän osaa lukea, kommentoida, tulkita, testata, suunnitella ja ohjelmoida pieniä ohjelmia, joilla ratkaistaan matemaattisia ongelmia.
Arvosanan viisi oppilas tunnistaa yksinkertaisen algoritmin askeleet ja testaa ohjattuna valmiita ohjelmia.
Arvosanan seitsemän oppilas käyttää ehto- ja toistorakennetta ohjelmoinnissa sekä testaa ja tulkitsee ohjelmia.
Arvosanan kahdeksan oppilas osaa soveltaa algoritmisen ajattelun periaatteita ja osaa ohjelmoida yksinkertaisia ohjelmia.
Arvosanan yhdeksän oppilas hyödyntää ohjelmointia ongelmien ratkaisussa. Oppilas muokkaa ja kehittää ohjelmaa.