Tehtävä 0.
Microbit-harjoitukset ovat arvioitavia tehtäviä. Tee tehtävät huolella ohjeiden mukaan. Yritä aina tehdä tehtävä itse. Katso esimerkkikoodi vasta “pakon” edessä.
Mene linkin osoitteeseen ja luo uusi Projekti nimellä Taagi-harjoitus.
Tehtävä 1.
Harjoitellaan Yleiset-osion käskyjä (sininen).
Ohjelmoi Microbit-levy
- näyttämään käynnistettäessä nimesi
- pitämään 1 s tauko
- näyttämään sydän ja jäämään siihen
Tehtävä 2.
Harjoitellaan Yleiset-osion käskyjä (sininen).
Muuta koodia siten, että se pyörii ikuisesti (nimi ja sydän vuorottelevat).
Tehtävä 3.
Harjoitellaan Syöte-osion käskyjä (pinkki).
Lisää koodiin seuraavat käskyt:
- A-painiketta painettaessa tulee näkyviin teksti “Moi!”
- B-painiketta painettaessa tulee näkyviin kuva t-paidasta
- Muuten sydän ja nimi pyörii ikuisesti
Tehtävä 4.
Harjoitellaan Musiikki-osion käyttöä (punainen).
Lisää koodiin seuraavat käskyt:
- Kun Microbit-levyä ravistellaan se soittaa nuottia keski-C ja sen jälkeen oman melodian
Tehtävä 5.
Mikäli koulullasi on Microbit-levyjä, niin lataa koodi levylle ja kokeile toimintaa käytännössä.
Tehtävä 6.
Harjoitellaan Silmukat-osion käyttöä (vihreä).
Lisää koodiin seuraava käsky:
- Kun painiketta A painetaan toista teksti “Moi !” neljä kertaa.
Jaa koodi opettajallesi.
Tehtävä 7.
Harjoitellaan Matematiikka sekä Muuttuja-osioiden käyttöä (pinkki ja punainen).
Aloita uusi Microbit-projekti ja tallenna se nimellä Taagi-harjoitus2 .
Tehdään arpanoppa siten, että kun painaa painiketta A näytölle tulee satunnainen numero 1-6.
- Valitse lohko käynnistettäessä
- Lisää muuttuja ja nimeä se x:ksi.
- Muuta muuttujan arvoa siten, että se muuttuu satunnaisesti lukujen 1-6 välillä.
- Tulosta muuttuja
Tehtävä 8.
Muokkaa arpanoppaa siten, että kun tulee numero
- yksi (1) Microbit tulostaa sydämen
- kaksi (2) Microbit tulostaa paidan
- kolme (3) Microbit tulostaa lastenvaunun
- neljä (4) Microbit tulostaa ruksin
- viisi (5) Microbit tulostaa hymynaaman
- kuusi (6) Microbit soittaa musiikkia
Vihje: Käytä Syöte, Muuttuja, Matematiikka, musiikki ja Logiikka lohkoja.
Tehtävä 9.
Muokkaa arpanoppaa siten, että jos ensimmäisessä arvonnassa tulee numero 6, niin sen jälkeen arvotaan uusi numero, jonka perusteella tulee seuraavaa. Kun uusi numero on
- alle 5, niin Microbit tulostaa numeron 0
- yli 5, niin Microbit tulostaa sanan “great”
Lopuksi ohjelma tulostaa alkuperäisen arvotun numeron.
Jaa koodi opettajallesi.
Tehtävä 10.
Tee Microbitillä oma juttu.