Diat katsottavaksi yhdessä tai yksin
Arviointi
Ohjelmointi on osa matematiikan oppiaineen sisältöä ja se vaikuttaa päättöarviontiin. Tee siis ohjelmointiosuus huolella.
Arvioitavia taitoja ovat:
T9 Opastaa oppilasta soveltamaan tieto- ja viestintäteknologiaa matematiikan opiskelussa sekä ongelmien ratkaisemisessa. (Tieto- ja viestintäteknologian käyttö)
Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet: Oppilas soveltaa tarkoituksenmukaista teknologiaa matematiikan opiskelussa ja ongelmia ratkaistaessa.
Arvosanan viisi oppilas tutustuu matematiikan oppimista tukevaan ohjelmistoon ja käyttää sitä ohjatusti.
Arvosanan seitsemän oppilas käyttää sopivaa ohjelmistoa omien tuotosten laatimiseen ja matematiikan opiskeluun.
Arvosanan kahdeksan oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa matemaattisten ongelmien tarkastelemiseen ja ratkaisemiseen.
Arvosanan yhdeksän oppilas soveltaa ja yhdistää tietoja viestintäteknologiaa tutkivassa työskentelyssä.
T13 Tukea oppilasta laajentamaan ymmärrystään prosenttilaskennasta. (Prosentin käsite ja prosenttilaskenta)
Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet: Oppilas ymmärtää prosentin ja prosenttiyksikön käsitteet ja kertoo niiden käytöstä eri tilanteissa. Hän laskee prosenttiosuuden, prosenttiluvun osoittaman määrän
Arvosanan viisi oppilas selittää, päättelee tai laskee prosenttiosuuden ja prosenttiluvun osoittaman määrän.
Arvosanan seitsemän oppilas laskee prosenttiosuuden, prosenttiluvun osoittaman määrän kokonaisuudesta sekä muutoksen suuruuden ja muutoksen prosentteina.
Arvosanan kahdeksan oppilas osaa käyttää prosenttilaskennan eri menetelmiä. Oppilas ymmärtää prosentin ja prosenttiyksikön välisen eron.
Arvosanan yhdeksän oppilas tekee suhteellista vertailua ja hyödyntää prosenttilaskentaa eri tilanteissa
T20 Ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen. (Algoritminen ajattelu ja ohjelmointitaidot)
Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet: Oppilas ymmärtää algoritmisen ajattelun periaatteita. Hän osaa lukea, kommentoida, tulkita, testata, suunnitella ja ohjelmoida pieniä ohjelmia, joilla ratkaistaan matemaattisia ongelmia.
Arvosanan viisi oppilas tunnistaa yksinkertaisen algoritmin askeleet ja testaa ohjattuna valmiita ohjelmia.
Arvosanan seitsemän oppilas käyttää ehto- ja toistorakennetta ohjelmoinnissa sekä testaa ja tulkitsee ohjelmia.
Arvosanan kahdeksan oppilas osaa soveltaa algoritmisen ajattelun periaatteita ja osaa ohjelmoida yksinkertaisia ohjelmia.
Arvosanan yhdeksän oppilas hyödyntää ohjelmointia ongelmien ratkaisussa. Oppilas muokkaa ja kehittää ohjelmaa.
Ohjelmoinnissa tehtävä koodi palautetaan/jaetaan opettajalle!
Teoria
Ohjelmointi
Ohjelmointi koostuu kolmesta osiosta.
1. Tekstieditori, jolla kirjoitetaan lähdekoodi. Muistio tai muu tekstinkäsittelyohjelma. Esimerkiksi wordpad tai docs.
2. Kääntäjä kääntää lähdekoodin käytettävälle tietokonekielelle (ohjelma, joka kääntää kirjoitetun tekstin Python kielelle).
3. Tietokonekieltä tulkkaava ohjelma (ohjelma, joka näyttää käyttäjälle ohjelman; Chrome-selain).
Chrome-selain sisältää sekä kääntäjän, että tulkkaavan ohjelman.
Python-ohjelmointikieli
Python on yksi yleisesti käytettävä helppokäyttöinen tietokonekieli.
Netistä voit ladata tietokoneelle asennettavan Python-ohjelman, joka sisältää kaikki ohjelmoinnissa tarvittavat osiot. Lataa ohjelma ja asenna se tietokoneellesi täältä.
Voit käyttää myös nettipohjaista Python-ympäristöä. Ohjelmaan rekisteröinti on ilmaista linkki.
Aloita uusi Python-tiedosto (Create new repl) nimellä Prosenttilaskenta ja paina Create repl
Huom! Koodi jaetaan opettajalle viimeisen tunnin lopussa. Keskity tekemiseen ja koodaa mahdollisimman paljon.
Ohje jakamiseen selainversiossa
Paina oikeassa ylänurkassa olevaa Shere painiketta.
Kutsu opettaja kirjoittamalla opettajan käyttäjänimi tai sähköpostiosoite.
Vaihtoehtoisesti voit jakaa tiedoston linkillä.
Opettajasi kertoo käyttäjänimen tai miten tehtävä jaetaan hänelle.
Jatkaminen seuraavalla oppitunnilla
Mene alla olevan kuvan mukaisesti replit-ohjelmassa eteenpäin (vasen ylänurkka), niin löydät edellisellä tunnilla aloittamasi koodin.
Kaksi ikkunaa vierekkäin
Avaa rinnakkain kaksi selaimen ikkunaa.
1. Lisää uusi välilehti
2. Vie hiiren kursori uuden välilehden nimen päälle ja paina hiiren vasen painike pohjaan. Painike pohjassa raahaa hiirtä hiukan alaspäin ja vapauta painike.
3. Vie hiiren kursori oikeaan ylänurkkaan neliön päälle (x:n vierssä) ja paina hiiren vasenta painiketta.
4. Paina myös toisen selaimen ylänurkasta vastaavasti neliötä.
5. Asettele kaksi ikkunaa vierekkäin näkyviin
Paina hiiren vasenta painiketta ikkunan nimen päällä ja painike pohjassa liikuta hiirtä jomman kumman näytön reunan yli niin, että ruutuun tulee lähes läpinäkyvä puoliruutu näkyviin ja vapauta painike.
Saat näkymään ohjeen ja pystyt käyttämään Python-ohjelmaa yhtä aikaa.